7 Briefing tips

7 Briefing tips

Als je hebt besloten om een uitleganimatie te laten maken, is het belangrijk dat je via een duidelijke briefing communiceert wat je wilt. De animator moeten je product of concept goed begrijpen zodat hij net zo gepassioneerd is als jij voor het maken van een succesvolle uitleganimatie. Op basis van onze ervaring bij hebben we deze 7 briefing tips samengesteld die je zullen helpen bij het schrijven van een goede briefing voor een uitleganimatie:

Wat wil je uitleggen?
Omschrijf kort en krachtig het product dat je wilt uitleggen. Bijvoorbeeld: Spotify is een online muziekdienst waarmee je altijd en overal naar jouw muziek kunt luisteren

Wie is je publiek?
Vertel zoveel mogelijk over je doelgroep. Leeftijdsklasse, opleiding, beroep, interesses etc. Je kunt ook 1 persoon beschrijven die voldoet aan de kenmerken van de doelgroep. Ook belangrijk: wat weten ze al over je product en wat nog niet?

Wat is het probleem?
Iedere product lost een probleem op. Een goed voorbeeld hiervan komt uit de film “Wolf of Wallstreet”. Daarin zit een nu al legendarische scene waarin een verkoper een pen wil verkopen. De eerste vraag die hij stelt is: ‘kun je je naam op dit servet schrijven’, de man antwoordt: ‘dat kan ik niet want ik heb geen pen’, waarop de verkoper zegt: ‘precies! En ik heb hier wat je nodig hebt’.

Wat is de oplossing?
Welk probleem lost jouw product op? Kunnen klanten door jouw product bijvoorbeeld sneller, goedkoper of beter produceren?

Voorbeeld Spotify
  • In je eigen muziekcollectie kun je niet alle muziekalbums vinden.
  • Muziek staat vaak op verschillende apparaten zoals je ipod en smartphone waardoor je moet synchroniseren.
  • De opslag van apparaten raakt uiteindelijk vol waardoor je andere dingen moet verwijderen.
Zijn er andere oplossingen denkbaar die het probleem oplossen? Wat zijn de nadelen van deze oplossingen? Bijvoorbeeld:
  • Je kunt illegaal muziek downloaden, maar dan krijg je het aan de stok met Buma Stemra.
  • Je kunt een andere muziekdienst kiezen, maar Spotify heeft de meeste artiesten in zijn muziekbibliotheek.
  • Je kunt ook alleen nog maar naar de radio luisteren, maar dan moet je van Frits Spits houden.
Hoe werkt het product?
Leg kort uit waarom jouw oplossing werkt. Wat zijn de voordelen? Je kunt hierbij de problemen uit punt 2 gebruiken.

Voorbeeld Spotify:
Als je een abonnement neemt op Spotify kun je met elk online apparaat muziek afspelen via de Spotify muziekspeler. Als je een nieuw apparaat koopt hoef je die niet te synchroniseren. Als je een apparaat kwijt raakt is je muziek nog steeds veilig. En je kunt de muziek ook delen met je vrienden. Dus nu kun je je muziek altijd en overal beluisteren, waar je ook bent. [and one more thing] Je kunt de muziek ook nog downloaden zodat ook kunt luisteren als je niet online bent (zoals op een berg in de Himalaya..).

Call to action
Wat wil je dat de kijker gaat doen na het bekijken van de video? Je kunt een url tonen met een speciale webpage waar meer concrete (prijs)informatie te vinden is en/of waar bezoekers zich kunnen inschrijven voor een testaccount. Voorbeeld CTA: start nu en ga naar www.spotify.com/proef en probeer het 1 maand gratis.

Wat is je deadline en budget?
Geef aan het begin van het proces aan wanneer je de video nodig hebt. Bijvoorbeeld als je de video wilt gebruiken voor een event of congres. Verder is het van belang dat je duidelijk bent over het beschikbare budget.

Heb je vragen over deze checklist? Neem dan contact met ons op: info@vidimatic.nl

Trackback from your site.

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.